Cele i zadania szkoły

 

1.      Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

a.     Wypełnia misję polegającą na procesie integracji dzieci i młodzieży zdrowej z niepełnosprawną. Szkoła przygotowuje niepełnosprawnych do życia w świecie ludzi zdrowych, a uczniów zdrowych uwrażliwia na potrzeby słabszych i chorych;

b.     Umożliwia wszechstronny rozwój intelektualny, fizyczny, wspomaga w realizacji indywidualnych zainteresowań;

c.     Stwarza warunki do zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce poprzez organizację konkursów przedmiotowych i zawodów o różnym zasięgu;

d.     Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do warunków i wieku uczniów;

e.     Wspiera ucznia pod względem psychologicznym i pedagogicznym nie tylko w sprawach szkolnych, ale i w prywatnych;

f.      Kształci jednostkę świadomą, odpowiedzialną, uczestniczącą w życiu publicznym.

2.      Szkoła realizuje program nauczania, obowiązujący w szkołach publicznych.

3.      Szkoła realizuje program wychowawczy i profilaktyczny zawarty w programie rozwoju szkoły przyjęty przez Radę Pedagogiczną.

4.      Szkoła umożliwia podtrzymywanie tożsamości światopoglądowej, narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

5.      Szkoła Podstawowa, Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące umożliwiają:

a.     Rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez koła zainteresowań;

b.     Realizowanie indywidualnego toku nauczania, indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie.

6.      Szkoła angażując nauczycieli i uczniów wypełnia swoje zadania w procesie lekcyjnym i pozalekcyjnym w ciągu całego pobytu dziecka w placówce, we współpracy z rodzicami, administracją samorządową i państwową, placówkami opieki specjalistycznej, oraz instytucjami społeczno - kulturalnymi w środowisku lokalnym.

Zadania opiekuńcze szkoły

1.      Nad uczniami przebywającymi w szkole sprawowana jest opieka. Nauczyciele prowadzą zajęcia obowiązkowe, nadobowiązkowe i pozalekcyjne. W czasie przerw nauczyciele obowiązkowo pełnią dyżury w danym rejonie szkoły.

2.      Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

 

a.     sprawuje opiekę i udziela pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc lub wsparcie poprzez indywidualne zajęcia, rozmowy, wizyty domowe, organizowanie pomocy materialnej, bezpłatne obiady, paczki z okazji świąt;

b.     współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom poprzez:

-  kierowanie uczniów lub rodziców do odpowiednich placówek;

-  prowadzenie zajęć z uczniami, zgodnie z zapotrzebowaniem przez pracowników poradni;

-  prowadzenie akcji informacyjnych o działalności specjalistycznych placówek;

-  wizyty pedagoga w poradni;

-  wizyty pedagoga prowadzącego badania w poradni z nauczycielami języka polskiego;

-  spotkania pedagogów z dyrektorem poradni;

-  udział pedagoga i psychologa szkolnego w zebraniach i szkoleniach organizowanych przez poradnię rejonową i inne placówki świadczące specjalistyczna pomoc

 
3.      W Szkole Podstawowej , Gimnazjum  i  LO,  organizowane są zajęcia dodatkowe dla uczniów  z uwzględnieniem przede wszystkim ich potrzeb rozwojowych.

4.      Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez:

a.     Tworzenie klas integracyjnych;

b.     Organizację świetlicy integracyjnej;

c.     Odpowiednie przygotowanie sal lekcyjnych, umożliwiające przebywanie i przemieszczanie się dzieci na wózkach inwalidzkich, z "balkonikami", itp.;

5.      Wszelkie przejawy przemocy, agresji i innych zjawisk patologicznych są objęte natychmiastową interwencją wychowawcy, pedagoga, psychologa, dyrektora szkoły. Każdy przypadek jest indywidualnie rozpatrywany. Zawsze powiadamiani są rodzice i z ich udziałem następuje rozwiązanie problemu.

6.      Wszyscy uczniowie objęci są programem profilaktycznym zapobiegającym przejawom agresji.

7.      Pedagog i psycholog współpracują ze specjalistycznymi placówkami zajmującymi się zwalczaniem uzależnień i przejawów patologii.

8.      W trakcie wycieczki odbywającej się w najbliższej okolicy opiekę sprawuje nauczyciel organizujący wycieczkę.

9.      Zasady sprawowania opieki nad uczniami w czasie wycieczki organizowanej z wykorzystaniem środków lokomocji określają odrębne przepisy.

10.      Nauczyciel organizujący wycieczkę zobowiązany jest do:

a.     powiadomienia dyrekcji szkoły i uzyskania zgody;

b.     wpisania wycieczki do zeszytu wycieczek;

c.     wypełnienia karty wycieczki .

11.      Formy sprawowania indywidualnej opieki nad uczniami:

a.     opiekę nad dziećmi mającymi trudności w adaptacji sprawują wychowawcy;

b.     opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi sprawują nauczyciele wspomagający;

c.     opiekę nad dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku sprawują: wychowawca, nauczyciel wspomagający, pedagog szkolny, psycholog szkolny, logopeda, nauczyciel świetlicy, rehabilitanci, pomoc nauczyciela świetlicy oraz w szkole podstawowej i gimnazjum nauczyciel gimnastyki korekcyjnej;

d.     opiekę nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki sprawuje pedagog, psycholog, wychowawca i nauczyciele świetlicy.

12.      W oddziałach integracyjnych pracuje 2 nauczycieli: nauczyciel wspomagający i nauczyciel przedmiotu.

13.      Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanego wychowawcą.

14.      Wychowawcy i inni nauczyciele, o ile jest to możliwe, prowadzą swoje oddziały przez cały tok nauczania, tzn. w Szkole Podstawowej w klasach I-III i IV-VI, Gimnazjum I-III, w Liceum Ogólnokształcącym w klasach I - III.

15.      Jeżeli wychowawca lub nauczyciel nie wywiązują się ze swoich obowiązków rodzice i uczniowie mają prawo wnioskować do dyrekcji szkoły o zmianę wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu poprzez złożenie umotywowanego wniosku. W Szkole Podstawowej i Gimnazjum wniosek składają rodzice i uczniowie, a w Liceum Ogólnokształcącym uczniowie lub rodzice. Wniosek musi uzyskać poparcie 2/3 głosów w klasie.

Wychowawcy w Szkole Podstawowej w klasach I-III, IV-VI, w Gimnazjum w klasach I‑III i w Liceum Ogólnokształcącym w klasach I-III tworzą zespoły wychowawcze. Zadaniem zespołu jest współdziałanie w realizacji celów wychowawczych, pomoc młodym wychowawcom, rozstrzyganie kwestii spornych.